Retail parky

Retail parky v České republice: Co to je a proč rostou na popularitě

Retail parky se v posledních letech staly běžnou součástí měst i menších obcí po celé České republice. Mnoho lidí je zná jako místa, kam si zajdou na rychlý nákup do oblíbeného řetězce, ale jen málokdo přesně ví, co retail park vlastně znamená a čím se liší od klasických nákupních center.

Co je retail park?

Retail park je soubor samostatných obchodních jednotek, obvykle přízemních, které sdílí společné parkoviště. Na rozdíl od velkých nákupních center se nejedná o uzavřený komplex s chodbami, ale spíš o skupinu obchodů umístěných vedle sebe nebo v mírném oblouku, ke kterým zákazník přistupuje přímo zvenčí. Typickými nájemci jsou potravinové řetězce, obchody s elektronikou, domácími potřebami, drogerie, sportovní prodejny nebo diskonty s módou.

Jakou plní funkci?

Hlavním cílem retail parků je nabídnout pohodlný, rychlý a přehledný nákup. Lidé ocení možnost zaparkovat přímo před prodejnou, nakoupit to, co potřebují, a rychle pokračovat dál. Díky své jednoduché a efektivní struktuře bývají retail parky ekonomicky méně náročné na výstavbu i provoz než velká obchodní centra, což se promítá i do nižších cen nájmů – a tedy často i nižších cen pro zákazníka.

 

Retail parky také často vznikají na okrajích měst nebo v blízkosti dopravních tepen, čímž doplňují městskou infrastrukturu a umožňují přístup k nákupům lidem, kteří nemají v okolí větší obchodní možnosti. Díky své modularitě se mohou snadno rozšiřovat, přizpůsobovat poptávce nebo měnit nájemce bez větších stavebních zásahů.

Výhody retail parků

Pro zákazníky představují retail parky pohodlí – snadná dostupnost, přehlednost, dostatek parkovacích míst a jasné zaměření na praktické nákupy. Nejsou to místa určená k dlouhému trávení volného času, ale spíše k efektivnímu vybavení každodenních potřeb.

 

Z pohledu měst a investorů je výhodou rychlá návratnost investic, relativně jednoduché povolovací procesy a rostoucí poptávka ze strany obchodních řetězců. I proto se v posledních letech retail parky rozvíjejí nejen v krajských a okresních městech, ale i v menších obcích.

Budoucnost retail parků

Přestože online nakupování roste, retail parky se tomuto trendu zatím úspěšně přizpůsobují. Mnohé z nich integrují výdejní místa e-shopů, rozšiřují sortiment o služby nebo zahrnují prvky udržitelnosti, například nabíjecí stanice pro elektromobily či zelené střechy.


Retail parky tak nejsou jen dočasným trendem, ale stabilní součástí moderní maloobchodní infrastruktury, která se neustále vyvíjí podle potřeb zákazníků i měnícího se trhu.

© 2025 landoo.cz